X
تبلیغات
انعکاس - گزارش- گواهینامه پ 1
نوشته های یک روزنامه نگار

امروزه دريافت گواهينامه هاي رانندگي مرحله به مرحله انجام مي شود. براي اخذ هر گواهينامه ارائه گواهي سلامت جسمي و رواني و همچنين قبول شدن در آزمون هاي آيين نامه و مهارت عملي رانندگي با وسيله نقليه مربوط الزامي است. البته شروط ديگري نيز وجود دارد که در جدول ذيل به آن ها اشاره شده است.

همان طور که در جدول ضميمه مي بينيد، رانندگي با وسايل نقليه باربري با ظرفيت 3.5 تا ۱۰ تن منوط به دريافت گواهينامه «پ يک» است. براي دريافت اين گواهينامه علاوه بر اين که سن متقاضي بايد ۲۳ سال تمام باشد، سپري شدن حداقل ۲ سال از تاريخ دريافت گواهينامه «ب يک» نيز الزامي است.

اما در حال حاضر دريافت اين گواهينامه به راحتي آن چه گفته شد، نيست و مي توان گفت به دليل تعلل مسئولان راهنمايي و رانندگي در صدور گواهينامه پ يک، دريافت آن براي متقاضيان ناممکن شده است.

چه کسي پاسخگوي بيکاري ماست؟

از آن جا که گواهينامه پ يک مخصوص خودروهاي باربري است و از سوي ديگر رانندگي با اين خودروها شغل اصلي بسياري از افراد جامعه محسوب مي شود، مي توان گفت: سهل انگاري در صدور اين گواهينامه به بيکار شدن اين افراد منجر مي شود. يک شهروند در اين باره مي گويد: پس از گرفتن گواهينامه «ب يک» در يک شرکت پخش محصولات غذايي استخدام شدم ولي اکنون شرکت تصميم گرفته است به جاي وانت پيکان از خودروي ايسوزو استفاده کند که رانندگي با آن مستلزم دارا بودن گواهينامه پ يک است.محمدي ادامه مي دهد:  وقتي متوجه شدم شرايط دريافت اين گواهينامه را دارم بلافاصله به اداره راهنمايي و رانندگي مراجعه کردم تا براي اخذ گواهينامه اقدام کنم.

اين جوان ۳۰ ساله که متأهل و صاحب دو فرزند است، مي گويد: اما مأموران راهنمايي و رانندگي بدون آن که توضيح قانع کننده اي بدهند، گفتند فعلا اين گواهينامه را صادر نمي کنيم، برو بعدا بيا!

وي که به دليل نداشتن گواهينامه «پ يک» شغل خود را از دست داده است، مي افزايد: چه کسي مسئول بيکار شدن من خواهد بود؟ از يک طرف رئيس شرکت اجازه نمي دهد با گواهينامه «ب ۲» با خودروهاي ايسوزو رانندگي کنم زيرا پليس اين کار را غيرقانوني مي داند و از انجام آن ممانعت مي کند اما جالب اين جاست که براي صدور آن نيز اقدامي نمي کنند.

شهروند ديگري نيز در اين باره مي گويد: پدر من راننده کاميون است و من از دوران نوجواني با رانندگي اين خودروها آشنايي دارم.

نيک خواه که براي دريافت گواهينامه پ يک به اداره راهنمايي و رانندگي مشهد مراجعه کرده است، به خبرنگار خراسان مي گويد: حدود يک ماه قبل با جمع آوري مقداري پس انداز و قرض از دوستان توانستم يک خاور خريداري کنم به اين اميد که با فعاليت در يک موسسه حمل و نقل کالا و اثاثيه مي توانم خيلي زود بدهي خودم را بپردازم.

وي در پاسخ به اين سوال که چطور قبل از گرفتن گواهينامه اقدام به خريد خودرو کرده است، نيز مي گويد: از دوستانم شنيده بودم که خودرو گران خواهد شد. از طرفي ديگر با توجه به مهارتي که در رانندگي دارم مطمئن بودم به راحتي در امتحان رانندگي قبول خواهم شد.

پليس اجازه نمي دهد؛ بيمه قبول نمي کند

رئيس يک موسسه اتوبار در شهر مشهد در اين باره به خراسان مي گويد: از نظر من مهارت و سابقه راننده بيشتر از داشتن کاغذي به نام گواهينامه ارزش دارد، ولي به دليل ضوابط موجود نمي توانيم فرصت هاي شغلي را در اختيار افرادي که گواهينامه «پ يک» ندارند، قرار دهيم.

وي که تمايلي به درج نام خود در روزنامه ندارد، ادامه مي دهد: براي من واقعا جاي سوال است، چطور مي شود وقتي خود آقايان گواهينامه پ يک صادر نمي کنند، باز هم به ماموران مستقر در معابر و جاده هاي کشور دستور مي دهند که رانندگان خودروهاي باربري ۵/۳ تا۱۰تن بايد گواهينامه پ يک داشته باشند و در صورتي که اين گواهينامه را نداشته باشند، خودرو به پارکينگ هدايت مي شود!

اين فرد که خود داراي گواهينامه پايه يک قديم است، مي افزايد: به غير از اين که پليس اجازه نمي دهد اين خودروها با گواهينامه يک سطح پايين تر مانند «ب۲» هدايت شود، شرکت هاي بيمه نيز در صورت وقوع تصادف گواهينامه هاي ب يک و ب۲ را قبول ندارند.

گواهينامه پايه يک صادر کنيد!

به عنوان يک متقاضي دريافت گواهينامه پ يک به يکي از آموزشگاه هاي رانندگي سطح شهر مي رويم تا از نزديک در جريان مشکلات متقاضيان قرار بگيريم.

مدير آموزشگاه با اعلام اين که هنوز دستورالعمل آزمون گواهينامه پ يک از سوي راهنمايي و رانندگي ابلاغ نشده است، مي گويد: طبق روال گذشته بايد حدود ۲ماه پيش راهنمايي و رانندگي دستورالعمل آزمون آيين نامه و مهارت عملي رانندگي با وسايل نقليه مربوط براي اخذ گواهينامه پ يک را به آموزشگاه ها ارائه مي کرد که هنوز چنين اتفاقي نيفتاده است.

مدير اين آموزشگاه بعد از آن که متوجه مي شود هدف ما دريافت گواهينامه نيست بلکه تهيه گزارش است، مي گويد: هنوز براي گواهينامه هاي «پ۱» و «پ۲» دستوالعملي صادر نشده است.

به گفته وي آموزشگاه هاي رانندگي پايه يک شهر توانايي انجام آزمون تئوري و عملي اين گواهينامه ها را دارند.

وي در ارائه يک راهکار براي حل اين مشکل مي گويد: مسئولان راهنمايي و رانندگي مي توانند براي آن که از سرگرداني و بلاتکليفي متقاضيان جلوگيري شود طبق روال قبل آزمون گواهينامه پايه يک قديم را برگزار کنند.

وي در پاسخ به اين سوال که اين نوع تقسيم بندي گواهينامه چه امتيازاتي دارد، مي گويد: بدون شک اين تقسيم بندي باعث افزايش مهارت هاي رانندگان مي شود. وي ادامه مي دهد: در گذشته فرد با گذشت دو سال از دريافت گواهينامه پايه دو (که مخصوص خودروهاي سواري بود) مي توانست براي دريافت گواهينامه پايه يک اقدام کند، سپس در صورت قبولي بدون مهارت تکميلي مي توانست راننده يک اتوبوس با ظرفيت ۴۰مسافر شود و با خيالي آسوده در جاده هاي کشور رانندگي کند.

صدور گواهينامه پ يک هنوز در دستور کار نيست!

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان خراسان رضوي در گفت وگو با خراسان مي گويد: گواهينامه «پ يک» در آيين نامه راهنمايي و رانندگي پيش بيني شده ولي هنوز صدور آن در دستور کار قرار نگرفته است.

سرهنگ حميدرضا جعفري با تاييد ايجاد پاره اي مشکلات براي متقاضيان درباره علل صادرنشدن اين گواهينامه تصريح مي کند: پس از گرفتن گواهينامه «ب۲» حداقل ۲سال بايد سپري شود تا متقاضي بتواند براي دريافت گواهينامه «پ يک» اقدام کند. اکنون اين زمان به پايان رسيده است ولي هنوز دستوالعمل آزمون اين گواهينامه و اين که با چه خودرويي آزمون انجام شود، به ما ارائه نشده است.

وي ادامه مي دهد: ما مشکلات متقاضيان را به تهران منعکس کرده ايم حتي بعد از صدور گواهينامه ب۲ و تمام شدن ٢ سال نيز مکاتباتي با راهور ناجا انجام داديم و پيگير ارائه راهکاري براي اين مسئله شديم.

سرهنگ جعفري با بيان اين که در حال حاضر در هيچ يک از شهرهاي کشور گواهينامه پ يک صادر نمي شود، بار ديگر تاکيد مي  کند:«هنوز چگونگي انجام آزمون اين گواهينامه از سوي مسئولان مستقر در تهران ارائه نشده است.»

وي زمان مشخصي را براي حل اين مشکل ذکر نمي کند و مي افزايد: ما هم مثل مردم منتظر رسيدن دستورالعمل هستيم.

وي تاکيد مي کند:راهنمايي و رانندگي استان آمادگي اجراي آزمون و صدور گواهينامه پ يک به محض مشخص شدن دستورالعمل را دارد.

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان خراسان رضوي در پاسخ به اين سوال که آيا تا زمان صدور اين گواهينامه، براي رانندگان خودروهاي مربوط در صورت نداشتن گواهينامه «پ يک» اعمال قانون مي شود يا خير مي گويد: ببينيد اصل صورت مسئله را نمي توان پاک کرد، همان طور که در آيين نامه پيش بيني شده براي رانندگي با اين خودروها داشتن اين گواهينامه الزامي است و راننده نمي تواند با گواهينامه «ب۲» آن ها را براند.

سرهنگ جعفري مي افزايد: حتي اگر ماموران ما به اين مسئله ايراد نگيرند، در صورت وقوع حادثه، شرکت هاي بيمه حتي يک ريال هم بابت خسارت پرداخت نمي کنند.

وي با اين حال خاطرنشان مي کند: دارندگان گواهينامه پايه دوم قديم مي توانند طبق روال گذشته براي دريافت گواهينامه پايه يک اقدام کنند.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا اين نوع تقسيم بندي گواهينامه ها تاثيري در کاهش تصادفات رانندگي داشته است يا خير مي  گويد:به اين سوال شما اين طور مي توان پاسخ داد در واقع تحقيقي نشده است که آيا اين روش صدور گواهينامه در کاهش تصادفات موثر بوده يا اين که اگر چنين بوده به چه ميزان تصادفات را کاهش داده است.

به گفته سرهنگ جعفري اين روش صدور گواهينامه منطبق با استانداردهاي جهاني است. از آن جا که طبق گفته هاي رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان خراسان رضوي در هيچ يک از شهرهاي کشور گواهينامه پ يک صادر نمي شود، بدون شک مي توان گفت جمعيت زيادي از جوانان کشور براي دريافت اين گواهينامه در بلاتکليفي به سر مي برند ولي سوال اين جاست که آيا اين بلاتکليفي هم معادل استانداردهاي جهاني است؟!

نوشته شده توسط سعید برند در ساعت  | لینک  |